Oedeem is de medische term voor vochtophoping. Een oedeem (overmatige vochtophoping) is het gevolg van een aandoening van het lymfestelsel en/of bloedvatenstelsel.

Hoe ontstaat een oedeem?

Een oedeem kan op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeval. Is sprake van schade aan de lymfebanen, bijvoorbeeld door een operatie waarbij ook lymfeklieren zijn verwijderd of door bestraling bij kanker, dan spreken we van een lymfeoedeem. Een lymfeoedeem kan ook worden veroorzaakt door een aangeboren afwijking van het lymfestelsel. In dit geval is geen sprake van schade, maar onvoldoende capaciteit. Ook dit kan vroeg of laat tot lymfeoedeem leiden.

Tot slot kennen we nog oedeem als gevolg van huidinfectieziektes en veneus- oedeem. Deze laatst genoemde wordt veroorzaakt door slecht functionerende aderen in (meestal) de benen. Een veneus-oedeem komt over het algemeen voor bij ouderen of bij mensen die weinig bewegen.

Bij welke klachten wordt oedeemtherapie toegepast?

Oedeemtherapie wordt ingezet voor de behandeling van lymfoedeem, een vochtopeenhoping als gevolg van een onvoldoende functionerend lymfesysteem. Zowel bij een aangeboren oedeem als bij een oedeem die is ontstaan na een operatie, bestraling, spataderen of een ongeval, waardoor het gebied rondom de lymfevaten is beschadigd, kan oedeemtherapie worden toegepast.

Naast de vochtophoping kan een lymfoedeem gepaard gaan met allerlei andere klachten zoals pijn, verminderde bewegelijkheid van gewrichten en/of een tintelend, zwaar en gespannen gevoel in het door het oedeem getroffen gebied.

Hoe werkt oedeemtherapie?

Tijdens de behandeling probeert de oedeemfysiotherapeut de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met verschillende soorten oefentherapie en massagetechnieken die het vocht-afvoerende systeem bevordert. Dit zorgt ervoor dat het vocht geleidelijk wordt afgedreven.

Wat kan ik verwachten?

Lymfeoedeem is meestal een chronisch probleem, maar goed te behandelen door een oedeemtherapeut. Manuele lymfedrainage vormt een belangrijk onderdeel van de behandeling. Oedeemtherapie is maatwerk en ziet er voor iedere patiënt anders uit. Op basis van een persoonlijk gesprek en lichamelijk onderzoek wordt in nauwe samenspraak met u de wijze van therapie en het daarbij behorende tijdspad bepaald.

Geduld loont bij oedeemtherapie. Het duurt meestal namelijk even voordat er een blijvend resultaat is bereikt. Zodra er een stabiele situatie is bereikt, kan de oedeemtherapeut bandages, tape en therapeutische kousen gebruiken om het de situatie stabiel te houden.